Munchkin

Community afbeeldingen

Munchkin

Een hilarisch Nederlandstalig kaartspel. Goed voor avonden lol. Je begint als een niveau één mens zonder klasse. Maar naarmate het spel ...

> Zie de productspecificaties

80% positief

1 reviews van de community

Review over "Munchkin"

gepubliceerd 02-07-2017 | DennisC
Lid Sinds : 13-07-2016
Reviews : 13
Leden die jou vertrouwen : 1
Over mij :
Ik heb zeer uiteenlopende interesses - van lezen en stijldansen tot parachutespringen. Qua reviews blijf ik een beetje in de bordspelletjes hangen - ik heb een nieuwe hobby ontdekt!
Super
Voordelen humoristisch, origineel, flexibele regels
Nadelen onoverzichtelijke spelregels
Uitzonderlijk
Duurzaamheid
Speelplezier
Kwaliteit
Veiligheid
Waar voor je Geld

"Munchkin - Een humoristisch kaartspel"

De afbeelding op het doosje is een goede indicatie van wat je te wachten staat.

De afbeelding op het doosje is een goede indicatie van wat je te wachten staat.

Munchkin


Type: Kaartspel/RPG
Fabrikant: Enigma Games
Prijs (excl. verzendkosten): 12,95
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: 12+
Algemeen

Deze review is geschreven in de humor en stijl van het spel. Toevallig komt dat overeen met mijn persoonlijke gevoel van humor – u bent gewaarschuwd!

Ik heb het basisspel en één uitbreiding (De Zwakken Geslacht). Het kan zijn dat enkele van de genoemde kaarten uit de uitbreiding komen, hoewel ik mijn best heb gedaan daarop te letten. Bij klachten verwijs ik u graag naar de onderstaande disclaimer.

Disclaimer: Mocht ik hier en daar de spelregels verkeerd hebben geïnterpreteerd bij mijn uitleg van het spel, verwijs ik u naar punt 3 onder het kopje “Acties”.
Inleiding

Munchkin wordt het beste samengevat door het volgende citaat uit de spelregels over hoe je bepaalt wie er begint:
“Gooi met een dobbelsteen en discussieer over het resultaat”.
De spelregels zijn trouwens omvangrijk en chaotisch, maar dat past eigenlijk wel bij dit spel. Pas ook op dat je niet diep in de spelregels wegduikt om iets op te zoeken – het spel gaat namelijk gewoon verder en God weet wat je medespelers intussen uitvreten. Want dit is Munchkin....

Het spel is van oorsprong Engels, maar wij hebben de Nederlandse versie gespeeld. De vertalers hebben een hele goede poging gedaan om de meer humoristische omschrijvingen te vertalen, maar bij sommige woordgrappen (bijvoorbeeld Gentleman’s Club en Broad Sword) werkt dat nou eenmaal niet. Dat is ze niet aan te rekenen.

Bereid je echter voor op situaties als de volgende, toen mijn vrouw en ik het spel met mijn zwager speelden tijdens een familie-etentje bij mijn schoonouders thuis:
“OK”, zei mijn zwager, “Ik ga de level 9 Stoeipoes aanvallen en krijg daarbij bonuspunten voor mijn Spitsvondige Peniskoker en mijn Grote Paal”. Opeens klonk er een stem uit de keuken waar mijn schoonvader druk bezig was met het eten: “Werkelijk (..),Het is dat ik weet dat je een spelletje aan het doen bent, anders mocht je je mond met zeep gaan spoelen”.
Verhaal

Je bent een schattenzoeker. Je houdt je niet op met de erecodes en andere flauwekul van Dungeons en Dragons, maar gaat gewoon wild met je zwaard om je heen maaien tot je de schat veroverd hebt. Als je daarbij je tegenstander of het monster in de pan hakt in plaats van je bondgenoot is dat mooi meegenomen.
Het opzetten van het bord

Munchkin is een pesterig spelletje en het pesten begint al met het feit dat het spel geen dobbelsteen of level-counters meelevert. Zoek dus in de dozen van andere spelletjes naar een reguliere zes-zijdige dobbelsteen, of leen een kopje dobbelsteentjes bij de buren. Vervolgens moet elke speler maar zorgen dat hij tien level-counters opsnort. Dat mogen paperclips zijn, maar ook muntjes, schaakstukken, goudvisfilets, schroefjes, muntjes of andere zaken die je toevallig ergens rond hebt slingeren.
Iedere speler start als een Level 1 Mens. Je karakter heeft hetzelfde geslacht als jij, tenzij aan het begin van het spel anders aangegeven.

Wat er wel in het doosje zit, zijn de ietwat chaotische spelregels en twee types verschillende kaarten: Kerkerkaarten (lichte achterkant) en Schatkaarten (donkere achterkant).
Schud beide types kaarten en geef elke speler vijf kaarten van beide stapels.
Schatkaarten zijn drankjes, uitrusting, level-up kaarten en andere handige dingen.
Kerkerkaarten zijn monsters, vloeken, klassen en rassen.

Het Spelverloop

Een beurt begint met het intrappen van een kerkerdeur. Dat hoef je niet letterlijk te doen, maar je kunt gewoon de bovenste Kerkerkaart omdraaien. Kom je daarbij een monster tegen, dan moet je ermee vechten. Het kan zomaar zo zijn dat de allereerste kaart die in een spel gedraaid wordt gelijk een level 20 monster is. Gelukkig hebben dergelijke sterke monsters meestal geen oog voor level 1 losers als jij en lopen ze dan gewoon langs je heen.
Is de omgedraaide kaart een vloek, dan ben je in een valstrik getrapt en heeft de vloek onmiddelijk een negeatief effect op jou. Is het een willekeurige andere kaart (bijvoorbeeld een ras of klassenkaart) mag je de kaart in je hand nemen of direct spelen.
In dat geval heb je bovendien de optie om problemen te zoeken (amok maken). Dat doe je door een monsterkaart uit je hand te spelen en dat monster te bevechten. Als je dat niet kan of wil, mag je een tweede kerkerkaart rapen en deze in je hand te nemen.

Vechten
Een vechtpartij wordt simpelweg beslist door het aantal punten dat je krijgt van je uitrusting en wapens op te tellen bij je level. Als je dan een Gevechtskracht hebt die hoger is dan die van het monster, dan win je. Bij gelijkspel wint het monster. In het begin kan het winnen van een gevecht wel eens lastig zijn, maar gelukkig kun je een (tijdelijk) verbond sluiten. Je onderhandelt dan met je medespelers die willen helpen – maar voor niets gaat de zon op, dus waarschijnlijk eisen ze een deel van de beloning op.
Voorbeeld: zie foto Munchkin3.
Ik ben een level-3 Halfling Magiër (tel de schroefjes) die tegen een level-16 Koning Toet moet vechten. Ik krijg +5 bonus voor mijn Napalmstaf (alleen voor Magiërs), +3 bonus voor het Keukentrapje (alleen voor Hlaflingen) en +1 bonus voor het slijmerige harnas (universeel) dat ik draag. Mijn gevechtskracht is dus 12, dat is net niet genoeg. Een van mijn medespelers biedt echter aan om in ruil voor twee schatten (het monster draagt er vier) de modifier ‘baby’ te spelen, waardoor Toet 5 gevechtskracht verliest. Het nadeel is alleen dat deze modifier als ‘boete’ heeft dat het monster naast 5 gevechtskracht ook één schat verliest. Dan hou ik nog slechts één miserabele schatkaart over, dus ik doe een tegenbod (“Je krijgt één schat, maar jij mag kiezen welke”). Dit tegenbod wordt aanvaard en ik kan het monster verslaan.

Een gevecht winnen
Als je het gevecht wint, stijg je onmiddelijk het op de monsterkaart aangegeven aantal levels. Bovendien mag je het eveneens op de monsterkaart aangegeven aantal schatkaarten trekken. Je bondgenoot stijgt geen level, tenzij anders aangegeven. Let op: een monster is pas definitief verslagen na in acht neming van een redelijke tijdslimiet, opdat je medespelers eventueel nog kunnen reageren op jouw acties. Volgens de spelregels is deze tijdslimiet ongeveer 2,3 sceconden.

Een gevecht verliezen
Als je het gevecht verliest, rollen jij en je eventuele bondgenoten afzonderlijk van elkaar de dobbelsteen. Bij een 5 of een 6 lukt het je te ontkomen, en anders krijg je een portie ellende over je heen. Dit staat wederom aangegeven op de monsterkaart. Vecht je met meerdere monsters, dan moet je van elk monster afzonderlijk vluchten. Porties ellende bestaan op zijn minst uit het verlies van één of meerdere levels. Bereik je level 0 dan ga je dood.

Doodgaan
Goed nieuws: je gaat niet uit het spel. Wel raak je al je uitrustingskaarten kwijt, die vervolgens door je (kuch) vrienden geplunderd mogen worden. Zelf ga je daarna weer verder als Level 1. Je mag wel je klasse en ras houden, indien van toepassing.

Vluchten
Als je een gevecht niet kan winnen, moet je proberen te vluchten. Rol de dobbelsteen. Gooi je 5 of hoger, dan lukt het je om weg te komen en anders krijg je de bij het monster behorende ‘portie ellende’ over je af. Vaak is dat het verlies van één of meerdere levels, maar soms ben je op slag dood of word je vervloekt. Er zijn allerlei kaarten in het spel die je vluchtkans veranderen, al dan niet ten goede.Acties uitvoeren
Uitrustingskaarten (bepantsering en wapens) mag je ten alle tijden uitspelen door ze voor je op tafel te leggen, maar je mag uiteraard slechts één harnas tegelijk dragen en je hebt daarnaast ook maar twee handen. Je kunt dus niet tegelijkertijd met een knuppel, een speer EN een zwaard aanvallen. Hierop zijn echter een paar uitzonderingen:
  1. Je hebt een kaart “Valsspelen” die dit soort dingen toestaat
  2. Je hebt een hydraulish harnas, dat je twee extra handen geeft
  3. je medespelers letten niet op en je komt ermee weg

Modifiers
Modifiers mag je altijd uitspelen. Modifiers zijn vloeken, éénmalige krachtbonussen, ‘stijg een level’-kaarten etc. Let op: vloeken in de kerk is niet toegestaan.
Een modifier is bijvoorbeeld de kaart “+5 gevechtskracht voor één van beide partijen”. Je mag dus zelf kiezen of je het monster of de held(en)-op-sokken sterker wil maken.

Wisseltruc
Als laatste is het nog belangrijk om te weten dat je op elk moment mag beslissen dat je niet langer tot een bepaalde klasse of ras wil behoren (Let op: Je geslacht kan alléén veranderd worden met een speciale vloek). Dat kan handig zijn tegen een monster dat bonuspunten krijgt tegen een bepaald ras/klasse, waardoor je het gevecht zou verliezen.
Voorbeeld: De Kerstman heeft -5 gevechtskracht tegen elfen; want hij vertrouwt ze (de sukkel). Als je de Kerstman dus wil bevechten kun je het zo aanpakken: “Bij dezen ben ik geen Halfling meer.” Je legt je Halfling kaart op de aflegstapel en speelt vanuit je hand de Elf. En hoppa, je kunt de Kerstman nu in elkaar rossen en de zak met speelgoed leegplunderen. Ik hoop dat je trots op jezelf bent.

Level stijgen
Je stijgt dus een level als je een gevecht wint, tenzij anders aangegeven op de monsterkaart.
Daarnaast zijn alle uitrustingsstukken geld waard. Wanneer je aan de beurt bent en wanneer je niet aan het vechten bent, mag je één of meerdere uitrustingsstukken verkopen. Voor elke exact 1000 goudstukken (dus naar beneden afgerond) stijg je één level.
Je mag bovendien op elk moment (of je nou aan de beurt bent of niet) een level-up kaart spelen (want dat is een modifier) – behalve om level 10, het winnende level, te bereiken.
“sneaky bastard”-tactieken

Jullie mogen je eigen rottigheid uithalen (en post ze vooral ook in de Commentaren), maar hierbij alvast twee voorbeelden van tactieken die in Munchkin volkomen legaal zijn:

Voorbeeld 1
Tijdens een gevecht dat een tegenstander nètaan kon winnen: “Ik heb hier een kaart die het monster +10 gevechtskracht geeft. Weet je wat, laat me één schatkaart uitkiezen en ik zal de kaart nietspelen”. Dat werkte; ik heb één schat gekregen zonder de modifier (die ik overigens helemaal niet had) te laten zien.

Voorbeeld 2
Ik was een Level-9 Elf. Elfen zijn het enige ras dat óók een level stijgt als het iemand anders assisteert in een gevecht. Mijn medespeler was eveneens level-9 en kon het op handen zijnde gevecht tegen een level-20 draak nooit winnen. Ik bood dus aan te helpen, samen hadden we genoeg bonussen om de draak te verslaan en samen het spel te winnen. Mijn hulp werd aanvaard, de draak werd verslagen.....en ik speel een vloek op mijn medespeler waardoor hij een level verloor en ik dus het spel alsnog als enige won. Nadeel van deze strategie was echter dat ik het het volgende potje behoorlijk zwaar had, maar dat was de bllik op zijn gezicht het méér dan waard.
Conclusie

Munchkin is een spel dat zichzelf niet al te serieus neemt. Tijdens de eerste paar potjes ben je geneigd serieus te spelen, maar zodra de eerste pest-actie wordt uitgevoerd (bijvoorbeeld om te verhinderen dat je tegenstander het spel wint) gaat het van kwaad tot erger. Je tactieken passen zich aan om de meest grappige/plagerige acties voor te bereiden, in plaats van dus alleen maar het spel zo snel mogelijk te winnen. Hoewel je Munchkin prima met zijn tweeën kan spelen, komt het spel pas echt tot zijn recht vanaf drie spelers. Want als je in een spel met twee spelers een alliantie smeedt tegen een monster dan komt het altijd wel goed. Maar zo’n derde persoon kan nog flink roet in het eten gooien.Voordelen
  • humor
  • origineel
  • laagdrempelig
  • Goedkoop
  • Eindeloos herspeelbaar
  • flexibele regels

Nadelen
  • Geen dobbelsteen / levelcounters (klein nadeel)
  • onoverzichtelijke spelregels

Beoordeling van de community

Deze review is 128 keer bekeken en voor beoordeeld
100% :
> De beoordeling van deze review begrijpen.
Uitzonderlijk

Commentaar over deze review

  • dereviewschrijver2 gepubliceerd 27-07-2017
    Klinkt leuk!
  • Wolfje02 gepubliceerd 13-07-2017
    Nog niet eerder van gehoord. Wat een mooie en enthousiaste review. Een diamant waard vind ik!
  • Khloe gepubliceerd 11-07-2017
    Goed!
  • Heb je wat aan deze review gehad? Heb je een vraag? Meld je aan met je Ciao account en laat een bericht achter aan de auteur. Aanmelden

De meest populaire soortgelijke producten

Productinformatie : Munchkin

Productbeschrijving fabrikant

Een hilarisch Nederlandstalig kaartspel. Goed voor avonden lol. Je begint als een niveau één mens zonder klasse. Maar naarmate het spel vordert kan je veranderen in een dwerg, elf, priester, magiër en dief. Dit is Munchkin, een kaartspel dat de ultieme parodie is op Dungeons & Dragons. Vecht met monsters, verover de schat en pak ook de schat van je teamgenoten af. Alles om maar tot niveau tien te komen en het spel te winnen is geoorloofd.

Kenmerken

Type: Bordspellen

Merk: PS-Games

MPN: PSG 05

EAN: 0837654321157

Ciao

Op Ciao vermeld sinds: 02/03/2011