Games: leuk tijdverdrijf of schadelijk?

Community afbeeldingen

Games: leuk tijdverdrijf of schadelijk?

> Zie de productspecificaties

75% positief

4 reviews van de community

Sorry, we hebben het exacte aanbiedingen

Review over "Games: leuk tijdverdrijf of schadelijk?"

gepubliceerd 03-06-2013 | Surfblokzijl
Lid Sinds : 11-04-2008
Reviews : 7
Leden die jou vertrouwen : 20
Over mij :
Goed
Voordelen Educatief, vermogen ontwikkelend
Nadelen Gevaren van Gameverslaving en Cyberpesten
Zeer Behulpzaam

"Vitamine G: Gezond Gamen"

Vitamine G: Gezond Gamen

Intro: Invloed van media

De discussie over de invloed van de media op gedrag bestaat al langer dan de Playstation. Al sinds de 18e eeuw is de maatschappij aan het onderzoeken of boeken, films, televisie en videospelletjes aanzetten tot agressie.

De gemiddelde gamer anno 2013 is 27-32 jaar oud en is opgegroeid met een spelcomputer in de huiskamer. Als games aanzetten tot agressie zouden wij als maatschappij een grotere toename van agressie in het algemeen zien, en zouden meer gamers overgaan tot gewelddadige acties.

In Amerika zijn er rechtszaken geweest waarbij gameproducenten financieel verantwoord worden gehouden voor incidenten. Hierbij gebruikt de dader zijn hobby als excuus om zelf geen verantwoordelijkheid te dragen.

Naar mijn mening zijn de personen die beïnvloed worden door boeken, films of games niet stabiel, en maakt het geen verschil welk spel de persoon net gespeeld heeft, het had net zo makkelijk een ander spel kunnen zijn.

Positieve effecten

De spelletjes waarover beweerd wordt dat ze een negatieve invloed hebben, zijn de vecht-, schiet- en rol-playing games. Van schietspelletjes is ondertussen bekend dat ze het zicht van de gebruiker verbeteren. Onderzoeken van de universiteit van Rochester wijzen uit dat games een lui oog kunnen verhelpen. Eén uur gamen staat gelijk aan 400 uur een ooglapje dragen. Ook bevorderen deze spelletjes de oog-hand coördinatie.

= Wist je dat? =
- Wist je dat een chirurg in New York voordat hij gaat opereren een uurtje op zijn spelcomputer speelt om zijn vingers te versoepelen? -

Naast de educatieve waarde van reken-, taal- en andere breinspelletjes, zijn er meer positieve effecten van gamen bekend. Het spelen van spelletjes vergroot computervaardigheden, het vermogen om te multitasken, ruimtelijk inzicht en stimuleert de creativiteit.

Wetenschappers uit de agricultuur zijn tot de conclusie gekomen dat games het eten van groente en fruit stimuleren. De wetenschapper Tom Baranowski stelt dat: "Serieuze videogames kunnen het gedrag van kinderen effectief veranderen. Als je de aandacht van een kind eenmaal hebt, kan het gedrag aangepast worden. Hierdoor wordt het persoonlijk relevant en bovendien voegen games plezier toe".

Gewend aan Gamen

Gameverslaving is geen officieel erkende verslaving, wel is er gespecialiseerde hulp te vinden, al wordt deze niet vergoed. Deze vorm van verslaving moeten we wel degelijk serieus nemen. Gameverslaving kan leiden tot ‘Impulse Control Disorder’. Dit houdt in het onvermogen om weerstand te bieden aan een impuls, drijfveer of verleiding om een handeling uit te voeren die schadelijk is voor de betrokkene of anderen.

= Wist je dat? =
- Wist je dat 1 op de 6 ouders van mening is dat hun kind te veel tijd besteed aan games? -

Deze vragenlijst, samengesteld door Jeroen Lemmens, helpt je te bepalen in welke mate er sprake is van een gameverslaving. Wanneer je op 15 of meer vragen ja beantwoord, is het raadzaam meer informatie te zoeken.

1. Heb je steeds de behoefte om games te spelen?
2. Speel je vaak langer dan je aanvankelijk van plan was?
3. Ben je meer met games bezig dan je eigenlijk zou willen?
4. Zou je het moeilijk vinden om je speeltijd te verminderen?
5. Word je ontevreden, boos of gefrustreerd als je een tijd niet kan spelen?
6. Klagen andere mensen over de tijd die je aan games besteedt?
7. Komt het meeste plezier in je dagelijkse leven voort uit het spelen van games?
8. Denk je veel aan de vorige keer dat je een game speelde?
9. Denk je vaak aan de dingen die je binnenkort in een game gaat doen?
10. Heb je wel eens geprobeerd om de tijd die je aan games besteedt te verminderen?
11. Zet je wel eens afspraken of opdrachten aan de kant zodat je kunt blijven spelen?
12. Lieg je tegen gezinsleden of vrienden over de tijd die je met games doorbrengt?
13. Gebruik je games om problemen of negatieve stemming tegen te gaan?
14. Merk je dat het lastig is om niet aan games te denken als er andere zaken zijn waarmee je je bezig zou moeten houden?
15. Lieg je tegen vrienden of gezinsleden om te kunnen spelen?
16. Gebruik je andere mediabronnen vooral voor informatie over games?
17. Ben je vaker ongelukkig als je niet aan het spelen bent?
18. Besteed je minder tijd aan gezinsleden of vrienden dan aan het spelen van games?
19. Heb je problemen ondervonden met betrekking tot de hoeveelheid tijd die je aan games besteedt?
20. Ga je veel later naar bed en slaap je minder door het spelen van games?
21. Probeer je de problemen als gevolg van het game gebruik te rationaliseren of goed te praten?

Op de volgende website is nog een test te vinden waarmee je kunt vaststellen of verminderen van gamen nodig is. Ook staat er informatie over eventuele behandelingen.
http://www.jellinek.nl/ben-ik-verslaafd/game-verslaving/

Het Grootste Gevaar van Gamen: Cyberpesten

Cyberpesten of digipesten is het pesten via internet. Dat gebeurt via msn/chat, e-mail, filmpjes en profielberichten. Het pesten kan ook op andere manieren voorkomen. Als voorbeeld neem ik Habbo, een spelletje waarin gebruikers huisjes bouwen. Chantal kan de toegang van een kamer verbieden aan Laura, terwijl ze de rest van haar klasgenootjes wel toelaat. In dit voorbeeld zijn de pesters niet anoniem, waar dat vaak bij cyberpesten wel het geval is.

= Wist je dat? =
- Wist je dat 6 op de 10 jongeren ooit dader, slachtoffer of getuige is geweest van cyberpesten?


Op de volgende website staat een goed lespakket, deze voorziet niet alleen in informatie, maar ook een enquête en werkbladen waarmee leerlingen zelf inzicht krijgen in bijvoorbeeld het verschil tussen pesten en plagen. Ook staan er scenario’s met rollenspellen die in de klas gespeeld kunnen worden. http://www.clicksafe.be/leerkrachten/uploads/downloads/CF-Dossier-Cyberpesten%20NL.pdf

Conclusie

Zoals ik eerder heb aangegeven, ben ik van mening dat een spel niet verantwoordelijk is voor de acties van een individu. Ik was verrast door de vele positieve effecten die het spelen hebben. De echte schadelijke gevolgen van gamen zijn het ontwikkelen van een gameverslaving en cyberpesten. Ik heb geprobeerd om praktische tips te geven.

Beoordeling van de community

Deze review is 1338 keer bekeken en voor beoordeeld
100% :
> De beoordeling van deze review begrijpen.
Zeer Behulpzaam

Commentaar over deze review

  • Judy60 gepubliceerd 05-06-2013
    Een goede review.
  • Angel1987 gepubliceerd 04-06-2013
    Interessante info!
  • Nema gepubliceerd 03-06-2013
    Prima, maar ik snap niet helemaal waarom het onderwerp 'cyberpesten' voorbij komt, aangezien het over gamen gaat..
  • Heb je wat aan deze review gehad? Heb je een vraag? Meld je aan met je Ciao account en laat een bericht achter aan de auteur. Aanmelden

De meest populaire soortgelijke producten

Productinformatie : Games: leuk tijdverdrijf of schadelijk?

Productbeschrijving fabrikant

Ciao

Op Ciao vermeld sinds: 15/05/2013